Kelly McGonigal - La forza di volontàSelezione a cura di M. Sassi - La forza di volontà. Perché è importante e cosa puoi fare per migliorarla, di McGonigal K., Giunti Psychometrics (2019)

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Quando ci sentiamo dei "santi", il fatto di autoindulgere in qualcosa non ci sembra errato, anzi, ci sembra giusto. Come se ce lo fossimo guadagnato. E se l'unica cosa che motiva il nostro autocontrollo è il desiderio di essere delle brave persone, saremo pronti a cedere ogni qualvolta ci sentiamo bene con noi stessi.
La parte peggiore delle licenze morali non è solo la loro logica discutibile; il problema è come questa ci spinga ad agire contro i nostri migliori interessi. Ci convince che un comportamento autosabotante, che sia una trasgressione alla dieta, una spesa fuori dal budget o una sigaretta fumata di nascosto, sia un "premio". Questa è follia, ma è un trucco incredibilmente potente di una mente che trasforma i nostri desideri in doveri.
Anche i giudizi morali non sono così motivanti quanto la nostra cultura ama credere. Idealizziamo il nostro desiderio di essere persone virtuose, e molti credono di essere motivati dalla colpa e dalla vergogna. Ma chi stiamo prendendo in giro? Siamo più incentivati ottenendo ciò che vogliamo ed evitando ciò che non desideriamo. Tirare in ballo la morale ci rende più, e non meno, suscettibili a sentirci ambivalenti. Quando definiamo una sfida di forza di volontà come qualcosa che dovremmo fare per diventare delle persone migliori, inizieremo automaticamente a trovare una serie di motivi per cui non dovremmo doverlo fare. È semplicemente la natura umana, resistiamo alle regole imposte dagli altri per il nostro bene. Se proviamo a imporle a noi stessi, al fine di moralizzarci o automigliorarci, ascolteremo molto rapidamente la parte di noi che non vuole essere controllata.
E così quando ci diciamo che allenarsi, risparmiare o smettere di fumare è la cosa giusta da fare, e non qualcosa che ci aiuterà a raggiungere i nostri obiettivi, è meno probabile che riusciremo a farlo in modo coerente.


Per evitare di cadere nella trappola delle licenze morali, è importante differenziare i veri dilemmi morali dalle scelte semplicemente difficili. Evadere le tasse e tradire il coniuge posso essere azioni moralmente riprovevoli, ma barare sulla dieta non è un peccato etico. Eppure, molte persone pensano a tutte le sfide di autocontrollo come a test di moralità. Cedere al dessert, dormire fino a tardi, fare un acquisto superfluo: li usiamo per determinare se siamo buoni o cattivi. Ma nessuna di queste cose porta il vero peso del peccato o della virtù. Quando pensiamo alle nostre sfide di forza di volontà in termini morali, ci ingaggiamo in autogiudizi e perdiamo di vista il modo in cui quelle sfide ci aiuteranno a ottenere ciò che vogliamo.

 

Tutto ciò che possiamo fare è scegliere
a cosa credere e cosa agire.

Cit. Kelly M. McGonigal, 2019

 

👉 KELLY M. McGONIGAL

Kelly McGonigal, PhD, is a health psychologist and lecturer at Stanford University, and a leading expert in the new field of “science-help.” She is passionate about translating cutting-edge research from psychology, neuroscience, and medicine into practical strategies for health, happiness, and personal success.

Her most recent book, The Willpower Instinct: How Self-Control Works, Why It Matters, and What You Can Do to Get More of It (Penguin 2012), explores the latest research on motivation, temptation, and procrastination, as well as what it takes to transform habits, persevere at challenges, and make a successful change. Her audio series The Neuroscience of Changeopen (Sounds True 2012) weaves the newest findings of science with Eastern contemplative wisdom to give listeners a revolutionary process for personal transformation. She is also the author of Yoga for Pain Relief: Simple Practices to Calm Your Mind and Heal Your Painopen (New Harbinger, 2009), which translates recent advances in neuroscience and medicine into mind-body strategies for relieving chronic pain, stress, depression, and anxiety.

She teaches for a wide range of programs at Stanford University, including the Stanford Center for Compassion and Altruism Research and Education, the Graduate School of Business, and the School of Medicine’s Health Improvement Program. She has received a number of teaching awards for her undergraduate psychology courses, including Stanford University’s highest teaching honor, the Walter J. Gores award. Her popular public courses through Stanford’s Continuing Studies program- including the Science of Willpower and the Science of Compassion - demonstrate the applications of psychological science to personal health and happiness, as well as organizational success and social change. Through a wide range of conferences, workshops, university-affiliated programs, and consulting, Dr. McGonigal also provides continuing education and training to executives, teachers, healthcare providers, and other professionals.

Her psychology research (on compassion, mindfulness, and emotion regulation) has been published in The Journal of Personality and Social Psychology, Motivation and Emotion, The International Journal of Psychiatry in Medicine, and The Journal of Happiness Studies. From 2005-2012, Dr. McGonigal served as the Editor in Chief of the International Journal of Yoga Therapy, a peer-reviewed journal of mind-body research, healthcare policy, and clinical practice. A long-time practitioner of yoga and meditation, Dr. McGonigal is a founding member of the Yoga Service Council and serves on the advisory boards of several non-profit organizations bringing yoga and meditation to underserved and at-risk populations, including Yoga Bear (providing yoga in hospitals nationwide and to cancer survivors and their caregivers) and The Art of Yoga Project (brining yoga into juvenile detention facilities in the San Francisco Bay Area).

Dr. McGonigal’s work has been covered widely by the media, including the CBS Evening News, U.S. News and World Report, CNN.com, O! The Oprah Magazine, Time magazine, USA Today, and the American Psychological Association’s Monitor on Psychology. She is also a frequent source of expert advice and commentary for media outlets such as the New York Times, the Washington Post, the Los Angeles Times, MSNBC.com, Web MD, Time, Fitness, Women’s Health, and more. In 2010, Forbes named her one of the 20 most inspiring women to follow on Twitter. In 2012, she teamed up with the Oprah Winfrey Network and Superbetter Labs to create an online game that would spread the benefits of gratitude to millions of people worldwide. Dr. McGonigal received her PhD in psychology from Stanford University, with a concentration in humanistic medicine. She received a B.A. in Psychology and a B.S. in Mass Communication from Boston University.

She is also passionate about the benefits of physical exercise and has been certified as a group fitness instructor since 2000. In her free time, she continues to teach group fitness classes - because sometimes moving, breathing, and sweating is the best thing you can do to create health, joy, and resilience.

 

fonte: Stanford Graduate School of Business